Sylinteritietoa

Toimin yhteistyössä saksalaisen sylinterikunnostajan kanssa. Yhdessä meillä on vahva osaaminen sylinterien pinnoittamisesta ja etenkin Husqvarnojen moottoreista.

Kiinnileikkaaminen

Yli 100 tutkitun sylinterin perusteella yleisimmät kiinnileikkaamisen syyt ovat olleet väärä ajotapa ja väärät säädöt kaasuttimessa. Muista aina lämmittää moottori huolellisesti ennen ajamaan lähtemistä ja huolehdi voitelun riittävyydestä. Varmista, että kaasuttimessa on oikeat säädöt ja että moottori saa riittävästi 2-tahtiöljyä. 

125cc 2-tahtimoottorit ovat erittäin korkeasti viritettyjä ja näin ollen herkkiä väärille säädöille ja epäpuhtauksille. Jos et ole varma mitä teet, käytä pyörä säädettävänä ammattikorjaamolla. 

Pelkkä uusi sylinterisarja ei riitä, jotta ajaminen voisi jatkua turvallisesti ja ongelmitta. Kannattaa aina selvittää todennäköinen syy sille, miksi sylinteri leikkasi kiinni. Kiinnileikkaamisen syitä on monia ja onkin tärkeää, että kone käydään läpi, jotta vältytään samalta ongelmalta jatkossa.

- Riittämätön moottorin lämmitys
- Väärä ajotapa ja moottorin on päässyt käymään laihalla
- Väärät säädöt kaasuttimessa
- Likaa ja epäpuhtauksia päässyt koneeseen (kaasari ja ilmansuodatin)
- Imuvuoto
- Asennusvirhe

Aina syytä ei ole mahdollista saada selville mutta kannattaa miettiä, mitä pitäisi tehdä toisin jotta sylinteri olisi pitkäikäisempi.




Husqvarnan pakoaukon silta

Useat Husqvarnojen kiinnileikkaamiset ovat tapahtuneet pakoaukon kanavien välissä olevan sillan takia. Tämä on otettu huomioon kunnostuksessa ja sillan kohtaa on koneistettu. Tämä vähentää huomattavasti kiinnileikkaamisen riskiä kyseisellä alueella muttei kuitenkaan vaikuta moottorin käyttäytymiseen tai palotilan tiiveyteen millään tavalla.

Takuu

Myytävät sylinterit ovat Saksassa uudelleen pinnoitettuja vaihto-osia. Ellei toisin mainita, niin kaikki myytävät sylinterit ovat käytettyjä mutta hyvässä kunnossa ja tarjoan kaikkiin tuotteisiin takuun. Sylinterit on huollettu ja tarkistettu ammattilaisen toimesta Saksassa ja niihin on tehty uusi Nicasil-pinnoite. Koska sylinterit ovat käytettyjä niin niissä saattaa olla ulkoista kulumaa, jälkiä tai muita kauneusvirheitä. Ulkoisesti sylinterit eivät ole uudenveroisia. Pinnoite on aina uusi, virheetön ja takuunalainen. 
 

Pinnoitteella on 1 kuukauden taikka 400km takuu katukäytössä. Takuu päättyy kun jompi kumpi ehdoista täyttyy. Aika lasketaan tuotteen noutopäivästä, jolloin asiakas on saanut paketin postista tai paikan päältä. Enduro- / crossikäytössä takuu on 4 ajotuntia. Takuu kattaa vain materiaali- ja valmistusvirheet. Se ei korvaa asennus- tai käyttövirheitä, eikä asennus- tai työkustannuksia. 

Huomioita takuusta: 
- Sylinterit ovat käytettyjä ja ne eivät ole virheettömiä, pinnoite on aina uusi. 
- Takuu ei korvaa kiinnileikkaamisesta aiheutuneita korjaamokustannuksia (takuu ei kata asennus- tai työkustannuksia)
- Ota heti yhteyttä virheen huomattuasi. Takuu ei korvaa omin päin tehtyjä korjauksia / muutoksia. 

Pinnoitevirhe tai muu vika pinnoitteessa tulee esille ensimmäisten 50 - 200km aikana. Rikkinäinen tai huonokuntoinen pinnoite ei yksinkertaisesti kestä pidempään kitkan ja lämpötilan kasvaessa. 

Sisäänajo

Uusi sylinterisarja pitää sisäänajaa asennuksen jälkeen aivan kuten uusi moottoripyöräkin. 125cc 2-tahtiselle sylinterisarjalle suosittelen seuraavanlaista sisäänajoa.

  1. Moottorin lämmittäminen kuumaksi paikallaan vaihtelevilla kierroksilla. Ei täysiä kierroksia.
  2. Jäähdytys välissä.
  3. Moottorin lämmittäminen kuumaksi paikallaan vaihtelevilla kierroksilla. Ei täysiä kierroksia. Maksimissaan 3/4 kierrosalueesta käytössä kun moottori lämmennyt.
  4. Ensimmäiset 200 km vaihtelevilla kierroksilla siten, että
    0-50 km maksimissaan 1/2 kaasusta käytössä.
    50-100 km maksimissaan 3/4 kaasusta käytössä.
    100-150 km vältä täyskaasukiihdytyksiä.
    150-200 km vältä pitkiä täyskaasukiihdytyksiä.

Muista aina lämmittää moottori huolellisesti ennen ajamaan lähtemistä!

Heräsikö kysyttävää?
sylinterikauppa@gmail.com