Reklamaatio / rikkoutuminen

Toiminta reklamaatiotilanteessa

- Ota heti yhteyttä ongelman ilmetessä 
- Lähetä meille kuvia ja lisätietoja 
- Älä puhdista osia ennen kuvausta / osien lähettämistä meille 
- Kerro mahdollisimman tarkasti, että mitä on tapahtunut
- Kerro oma ratkaisuehdotuksesi tai toiveesi miten asia tulisi ratkaista

Lähetä tiedot ja kuvat sähköpostilla tai whatsapilla sylinterikaupan numeroon.

Ohjeet kuvista ja lisätiedoista

Lähetä meille kuvia ongelmasta aina kun se on mahdollista.
Kuvien avulla tilanteen ratkaiseminen nopeutuu huomattavasti, kun näemme mitä on tapahtunut.
HUOM! Älä puhdista osia ennen kuvausta.

Tarvittavat kuvat (tässä esimerkkinä ongelma sylinterisarjan kanssa):
- Kuvia sylinterin jäljistä
- Kuvia männästä
- Kuva männän pääliosasta
- Kuva tulpasta ja palotilasta

Tarvittavat lisätiedot (tässä esimerkkinä ongelma sylinterisarjan kanssa):
- Paljonko sylinterillä oli ajettu kokonaisuudessa?
- Paljonko oli ajettu kyseisellä ajokerralla ennen rikkoutumista?
- Kuvaile mahdollisimman tarkasti edelliset 5-10 min ennen rikkoutumista. Minkälaista ajo oli ollut: maasto, nopeudet jne?
- Minkälaisessa tilanteessa rikkoutuminen tapahtui?
- Mikä kaasutin käytössä ja mitkä säädöt kaasarissa: pääsuutin, neulan asento, tk-suutin?
- Onko jotain muutoksia vakiokoneeseen verrattuna, esim läpät, kansi, putki? 
- Oliko männänrenkaan katkosvälys mitattu? Paljonko se oli? 
- Mikä on ollut 2-t öljyn määrä (%)?
- Oliko muita remontteja tehty sylinterin vaihdon yhteydessä?
- Kuinka monta tuntia kiertokangella ja runkolaakereilla on ajettu?
- Millä tavalla ja minkä takia edellinen sylinteri oli rikkoutunut?

Mahdollisia syitä rikkoutumiselle

Läheskään aina rikkoutuminen ei ole pinnoitusvirheestä tai muusta vastaavasta johtuvaa. Sylinterien pinnoitusta ja uudelleen pinnoitusta on suoritettu Euroopassa vuosikymmenet ja siihen erikoistuneilla tehtailla on erittäin kattava tietotaito ja ymmärrys prosessista. Nykyään pinnoitusvirheet ovat hyvin harvinaisia, koska prosessi on niin tarkasti seurattua ja laitteet/materiaalit ovat kehittyneet vuosien aikana.

Sylinteri ja mäntä ovat vain yksi osa suurempaa kokonaisuutta ja pinnoitteen kestävyyteen vaikuttaa moni asia:

Kaasuttimen säädöt eli ilman ja polttoaineen oikea suhde
Säädöt ovat yksilölliset ja esimerkiksi KTM 125 Keihinin kaasuttimen pääsuutin voi vaihdella numeroiden 170 – 200 välillä. Lisäksi on vielä ulkolämpötilan ja ilmanpaineen vaikutus. Kylmällä / talvella litraan ilmaa mahtuu enemmän happea, jolloin säätöjen pitää olla rikkaammalla, jotta ilman ja polttoaineen suhde pysyy oikeana.

Sytytys / ajoitus
Monesti sylinterikannen ja männän pääliosan jäljistä voidaan osoittaa, että palotapahtuma ei ole ollut oikeanlainen. On tapahtunut detonaatiota, jolloin ”räjähdys” on tapahtunut väärään aikaan tai väärässä kohdassa palotilaa. Liian laiha seos ja liian kuuma palotapahtuma edesauttavat detonaatiota.

Ajotyyli / -ajotapa ja maasto 
Männän vaihto voi olla ajankohtainen 15 – 80 ajotunnin jälkeen, riippuen muun muassa pyörän käyttötarkoituksesta, ajotyylistä ja maastosta. Samalla tavalla sylinterin pinnoituksen kestoon vaikuttaa nämä samat asiat. Jos moottori on kovalla käytöllä, niin täytyy ymmärtää, että huoltoväli on lyhyempi. Tällöin 200h ajettu kiertokanki voi jo olla väljä ja aiheuttaa sylinterin rikkoutumisen, kun mäntä pääsee liikkumaan väärällä tavalla suhteessa sylinterin seinämään.

Alakerran kunto, erityisesti kiertokangen laakerit ja runkolaakerit
Kiertokangen laakerien kuntoa ei pysty tarkistamaan perinteisellä ”ylös-alas” liikkeellä.
”Ei pystyvälystä” ei takaa kangen kuntoa. Kiertokangen neulalaakereille annetut kulumistoleranssit ovat niin pienet, että kanki voi olla vaihtokunnossa, vaikka siinä ei olisi pystyvälystä. Kun pystyvälystä tuntuu, niin voidaan todeta, että kanki on aivan loppu.

Riittävä voitelu ensikäynnistyksessä
Voitele sylinterin pinnoite ja mäntä reilusti 2-tahtiöljyllä tai asennuksen erikoisöljyllä. Öljyn kanssa ei tarvitse kitsastella.

TPI pyörien öljypumppu tulee primeroida, jotta voitelua tulee heti alusta saakka.
Kannattaa myös huomioida, että jos pyörä on seissyt pitkään, niin tankissa oleva 2-tahtiöljy on voinut erkaantua polttoaineesta, eikä voitelu ole tasaista. Älä käytä etanolibensaa polttoaineena.

Oikeat välykset (männänrenkaan katkosvälys) ja kampiakselin keskitys
Männänrenkaan katkosvälys tulee tarkistaa ja tarvittaessa säätää sylinterin asennuksen yhteydessä.
Jos olet tehnyt samalla alakertaremonttia, niin kampiakseli tulee keskittää ja jännitys poistaa.

Kampikammion ja asennuksen puhtaus
Edellisestä rikkoutumisesta voi jäädä epäpuhtauksia, mujua, mikrometallihilettä kampikammioon. Uuden sylinterin asennuksen jälkeen epäpuhtaudet nousevat kammiosta ja menevät sylinterin ja männän väliin.

Palotapahtuman lämpötila
2-tahtimoottorin palotapahtuman lämpötila voi olla liian kuuma, vaikka sylinteri ei olisi ulkopuolelle polttava. Yksi syy tälle on se, että 2-tahtimoottorin jäähdytinnesteen suositeltu käyttölämpötila on 50-70 astetta, kun taas nelitahtimoottorilla se on 90 astetta.

2-tahtimoottorin lämpötilan hallinta on vaikeampaa kuin 4-tahtimoottorilla. Esimerkki. Kun 2-t kone on käyttölämpötilassa ja pysähtyy paikoilleen tyhjäkäynnille, niin jäähdytinnesteen lämpötila voi nousta liian korkeaksi jo 5 minuutissa. Tällöin sylinterin sisällä oleva palotapahtuman lämpötila on aivan liian kuuma. 

Paikallaan moottorin käyttäminen yli 5min ei ole suositeltavaa. Tyhjäkäynnillä 2-tahtimoottori kuumenee pikkuhiljaa, kun vesipumppu pyörii olemattomasti ja jäähdyttimille ei kohdistu ilmavirtaa. Vaikka jäähdytin/sylinteri ei hohkaisikaan tulikuumana, niin sylinterin sisällä oleva palotapahtuma voi hetkellisesti käydä liian kuumana.

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

YLEISTÄ
Verkkokaupan tuotteita myy Miili Oy, y-tunnus 3267965-2. Kaikki ilmoitetut hinnat sisältävät arvonlisäveroa tuotteen verokannan mukaisen määrän. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.
Hyväksytyt tilaukset vahvistetaan sähköpostilla, jossa ilmoitetaan tilauksen hinta, toimituskulut, sekä tilatut tuotteet. Asiakas sitoutuu jokaisen tilauksen yhteydessä voimassa oleviin toimitusehtoihin.

TOIMITUSTAVAT
Matkahuolto
Käytämme lähetysten toimittamiseen Matkahuoltoa. Kun paketti on jätetty Matkahuollon kuljetettavaksi, saat tilauksesta lähetystunnuksen sähköpostiisi, jonka avulla voit seurata paketin kulkua. Lähetyksen saavuttua noudettavaksi, saat saapumisilmoituksen antamaasi matkapuhelinnumeroon. Tuotteet ovat tämän jälkeen välittömästi noudettavissa. Mikäli paketti ei koonsa puolesta mahdu tai automaatissa ei ole tilaa, siirtää Matkahuolto paketin automaattisesti seuraavaksi lähimpään mahdolliseen pisteeseen. 

Nouto varastoltamme
Nouto-osoite on Rounionkatu 130 E, 37150 Nokia.
Huom. Vain sovittujen tilausten nouto. Varastolla ei ole myymälää, johon voisi tulla ostoksille.

- Tee tilaus verkkokaupassa ja valitse toimitustavaksi Nouto
- Kirjoita tilausvaiheessa lisätietokenttään toive noutoajankohdasta
- Vahvistamme noutoajan sähköpostilla (tarkista roskapostikansio)

TOIMITUSKULUT
Toimituskulut määräytyvät ostosten mukaan. Ostoskori päivittää ja ilmoittaa toimituskulut sen mukaan, mitä olet ostamassa. Toimituskulujen alkaen hinnat ovat pienlähetyksissä 4,90 euroa ja Matkahuollon lähellä-paketeissa 6,90 euroa.

TOIMITUSAIKA
Tilaukset pyritään toimittamaan kuljetukseen seuraavan arkipäivän aikana tilauspäivästä. Toimitusaika on kuitenkin maksimissaan seitsemän (7) arkipäivää. Jos toimitusaika pitenee huomattavasti jostain syystä, ilmoitamme tästä asiakkaalle.

Tilaukset pyritään toimittamaan täydellisinä. Mikäli jokin tilattu tuote on pidempiaikaisesti loppu ja emme pysty saamaan sitä kohtuuajan kuluessa lisää, niin tilaus voidaan toimittaa osissa. Jos tuote on loppu, niin verkkokaupassa näkyvä toimitusaika on sen hetken paras arvio tuotteen saapumisesta varastoon.

MAKSUTAVAT
Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com

Pankkipainikkeet

Käytössäsi on kaikkien suomalaisten pankkien maksupainikkeet. Voit maksaa Aktian, Danske Bankin, Handelsbankenin, Nordean, Oma Säästöpankin, Osuuspankin, POP-pankin, Säästöpankin, S-pankin ja Ålandsbankenin maksupainikkeilla. Tiliotteellasi maksunsaajana näkyy Paytrail Oyj. Verkkokaupasta sinut ohjataan suoraan omaan pankkiisi suorittamaan maksu turvallisesti.

Luottokortit
Voit maksaa Visa-, Visa Debit-, Visa Electron-, MasterCard-, Debit MasterCard - ja American Express -korteilla. Verkkokaupassa ovat käytössä kansainväliset Verified by Visa -, MasterCard SecureCode - ja American Express SafeKey -todentamispalvelut. Paytrail näkyy maksun saajana korttilaskulla. Korttimaksaminen tapahtuu turvallisesti suojatulla maksulomakkeella eikä maksukortin tietoja tallenneta verkkokaupan järjestelmiin.

Collector Walley lasku/osamaksu
Collector Walley Lasku/Osamaksu -palvelulla voit maksaa ostoksiasi jopa 5000 €:n saakka.

Laskulla saat aina 30 päivää korotonta maksuaikaa verkkokauppaostoksillesi. (* Maksuaikakorko on 0 %, ensimmäiseen laskuun lisätään 3,80 € laskutuspalkkio) Kun olet saanut myönteisen luottopäätöksen sekä vahvistanut ostotapahtuman, saat laskun ostoksestasi sähköpostiisi. Jos haluat maksaa laskun pienemmissä osissa ja sinulle paremmin sopivalla maksuajalla (1-36kk), sinun tulee tehdä jatkuvaa luottoa koskeva luottosopimus Collector Bankin kanssa kirjautumalla Omille Sivuille osoitteessa walley.fi.
Osamaksun korko on 1,6 % kuukaudessa, mikä vastaa 19,20 % nimellistä vuosikorkoa. Laskuun lisätään tilinhoitomaksu 3,80 € kuukaudessa.

Valitessasi Walley Lasku/Osamaksun, saat tilaamasi tuotteet aina kotiin ennen niiden maksamista. Collector Walley Lasku/Osamaksua voi käyttää henkilö, joka on täyttänyt 18 vuotta ja jolla on moitteettomat luottotiedot. Collector Bank tekee luottotietojen tarkastuksen tilauksen yhteydessä. Myöhästyneistä maksuista ja maksamattomista laskuista veloitetaan 5 euron muistutusmaksu sekä 1,6 % kuukausikorko viivästyneeltä ajalta.
Jotta voisit maksaa laskun osamaksulla ja solmia tililuottosopimuksen, sinun täytyy maksaa vähimmäissumma laskun eräpäivään mennessä sekä allekirjoittaa luottosopimus Collector Bankin kanssa. Katso osoitteesta walley.fi miten allekirjoitus tehdään.

Saatte täydelliset Collector Walley Lasku/Osamaksun ehdot seuraavista linkeistä:
Tarkemman palvelukuvauksen löydät https://www.collector.fi/henki...
Yleiset lasku- ja tililuottoehdot löydät https://www.collector.se/uploa...
Vakiomuotoiset Eurooppalaiset kuluttajaluottoehdot löydät https://www.collector.se/uploa...
Luotonantajana toimii Collector Bank AB.

OP Tililuotto

OP Tililuotto on joustava ja turvallinen maksutapa arjen isompiin hankintoihin, ja rahoitusta voi saada 7500 euroon saakka. Luottoa voi hakea ostohetkellä helposti osana maksuprosessia. OP Tililuoton luottopäätökset perustuvat maksukykyä koskevaan kokonaisarvioon. Luoton kuukausierään sisältyy laskutuspalkkio 5,00 euroa, ja erissä maksaessa nimelliskorko OP-prime + 9,50 %. Lisätietoa maksutavasta löydät OP:n verkkosivuilta, ja kuluttajien tukena on myös OP Rahoituksen verkkopalvelu (vaatii vahvan tunnistautumisen).

OP Tililuoton hyödyt kuluttajalle
- Helppokäyttöinen maksutapa, jossa tukena OP:n kotimainen asiakaspalvelu
- Kaikki kuukauden aikana tehdyt ostokset laskutetaan samalla laskulla
- 30 päivää korotonta maksuaikaa ostoksille
- Luottoa voi lyhentää sopivalla tavalla: erissä tai kokonaan.

PALAUTUSOIKEUS
Ennen tuotteen palautusta ota aina ensin yhteys sähköpostitse info@sylinterikauppa.fi

Tuotteilla on lainmukainen 14 päivän palautusoikeus. Palautettavan tuotteen tulee olla ehjä, alkuperäistä vastaavassa kunnossa ja myyntikelpoinen. Myös myyntipakkauksen tulee olla jälleenmyyntikelpoinen. Palauttaessa tuotetta täytyy se paketoida huolellisesti ja lähettää meille Postin tai Matkahuollon kautta. Asiakas vastaa tuotteen palauttamisesta aiheutuvista kustannuksista. Jos tuote ei ole jälleenmyyntikelpoinen, myyjällä on oikeus vähentää tuotteen palautushinnasta tuotteen arvon alentumista vastaava korvaus.

Vastaanotettuaan palautuksen myyjä palauttaa tuotteen kauppasumman asiakkaalle edellyttäen, että asiakas on ilmoittanut tilauksen peruuttamisesta 14 päivän kuluessa tilauksen vastaanottamisesta ja että myyjä on vastaanottanut tuotteen palautuksen 14 päivän kuluessa peruuttamisilmoituksesta. Myyjä ei palauta asiakkaan maksamia toimituskuluja siltä osin kuin toimituskulut ylittävät verkkokaupassa tarjotun edullisimman toimitustavan hinnan.

13.6.2014 voimaan astunut EU-direktiivi:
Jos asiakas on tilannut vahingossa väärän tuotteen tai haluaa muusta syystä palauttaa/vaihtaa tuotteen/tuotteita, niin takaisin-/uudellenlähetyskulut tulevat asiakkaan maksettavaksi. 

Sähköosilla ei ole palautusoikeutta paketin noudon jälkeen.
Jos olet epävarma sopivuudesta, niin ota yhteyttä meihin ennen tuotteen tilaamista.

VIRHEELLISEN TUOTTEEN PALAUTUS
Viallista tai väärää tuotetta palautettaessa asiakkaan tulee ottaa yhteys tuotteen myyjään palautusohjeiden saamiseksi. Jos asiakas palauttaa tuotteen sen vuoksi, että tuotteessa on virhe, tai että asiakkaalle on lähetetty väärä tuote, myyjä vastaa palauttamisesta aiheutuvista kustannuksista.

Viallinen tuote vaihdetaan ainoastaan samaan uuteen nimikkeeseen. Emme korvaa reklamaatiopalautuksesta aiheutuneita kuluja, ellei palautuksesta ole etukäteen sovittu. Emme lunasta postiennakolla lähetettyjä palautuksia.

TOIMITUKSESSA RIKKOUTUNEET LÄHETYKSET
Huolellisesta pakkaamisesta huolimatta paketteja ei aina onnistuta kuljettamaan ehjänä perille. Tämän takia on hyvä jo lähetystä noudettaessa tarkistaa paketin kunto ja mahdolliset vauriot paketissa. Mikäli lähetys on vaurioitunut kuljetuksessa, tee heti vahinkoilmoitus kuljetusliikkeelle. Ota myös yhteys meihin, niin sovimme uuden tuotteen toimituksesta.

RIITA-ASIAT
Tuomioistuimen ulkopuoliset riidanratkaisuelimet
Jos kauppasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi.
Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan. (www.kuluttajaneuvonta.fi)
Euroopan komission verkkovälitteiselle riidanratkaisufoorumille on koottu yhteen kaikki eurooppalaiset riidanratkaisuelimet. (http://ec.europa.eu/odr)