Tietoa pinnoituksesta

Tässä yleisesti pinnoituksesta ja pinnoittamisesta. Kun ymmärtää pinnoitteen sielunelämää, niin osaa toimia siten, että se olisi mahdollisimman pitkäikäinen.

Usein törmää vääriin käsityksiin pinnoittamisesta ja pinnoituksesta. Ongelma voi johtua siitä, ettei pinnoitustyötä tehdä ollenkaan Suomessa ja tästä syystä vahvin pinnoitusosaaminen on muualla Euroopassa. Kyse on erikoistyöstä, jota tehdään muutamien yrityksien toimesta Euroopassa. Sylinterien uudelleen pinnoitusta ei tehdä ollenkaan Suomessa, koska työlaitteiden kustannukset ovat liian suuret Suomen volyymeihin. Pinnoitusta tekeviä yrityksiä on Keski-Euroopassa, koska he pystyvät saamaan volyymiä isommalta alueelta. Uudelleen pinnoituksia tehdään myös tiettyjen autojen moottoreihin, esim Porsche.

Aiemmin käytettiin rautasylintereitä, mutta kun pyörien tehoja haluttiin lisätä niin kehitys törmäsi useaan ongelmaan. Nykyään käytetään alumiinisylintereitä, jotka koneistetaan hyvin tarkasti ja pinnoitetaan erittäin kovalla aineella. Moottoriteknisesti tärkeimpiä etuja on muun muassa lämmönjohtavuuden paraneminen, sillä alumiinilla on huomattavasti parempi lämmönjohtavuus kuin raudalla. Pinnoitteen ansiosta pystytään myös käyttämään selkeästi pienempiä välyksiä ja saamaan sitä kautta korkeampia teholukemia. Myös pienempi kitkakerroin on iso hyöty verrattuna vanhoihini rautasylintereihin.

Nicasil pinnoittamisesta

Yleisesti sylinterin pinnoitus tunnetaan nimellä Nicasil-pinnoitus. Nicasil tai nikasil tulee sanoista "nickel silicon carbide" eli se on piikarbidien, nikkelin ja muiden seostusmateriaalien yhdistelmä. Nicasil on Mahlen tuotemerkki joka on jäänyt käsitteeksi, kun puhutaan uudelleen pinnoituksesta. Jokaisella tehtaalla ja toimijalla on oma tuotemerkkinsä täysin samalle toimenpiteelle. Nicasil on erittäin ohut pinnoitus sylinterin seinämässä.

Moottoripyörien sylintereissä pinnoitus on keskimäärin 0,3 millimetriä paksu. Muuten sylinterirunko on alumiinipohjainen. Pinnoitus on oikein käytettynä erittäin kova ja kestävä yhdistelmä. Sen etuina on kestävyyden lisäksi myös pieni kitkakerroin. Ohut pinnoitus mahdollistaa tehokkaan lämmönjohtavuuden alumiinisylinteriin.

Uudelleen pinnoitus on monivaiheinen prosessi. Rikkoutuneesta sylinteristä poistetaan vanha pinnoite, sylinteri tarkistetaan ja tarpeen vaatiessa korjaushitsataan. Monien välivaiheiden jälkeen sylinteri uudelleen pinnoitetaan ja sen jälkeen tietysti vielä kerran tarkistetaan, mitataan ja hoonataan. 

Yleisesti pinnoitteen rikkoutumisesta

Pinnoitteen rikkoutumiselle on monia erilaisia syitä ja tapoja. Tässä esitelty kaikista yleisin syy eli liian korkea palotapahtuman lämpötila. Liian korkea palolämpötila taas voi johtua vääristä kaasarin säädöistä, väärästä ajotavasta tai esimerkiksi ilmavuodosta.

Pinnoite kestää todella kovia lämpötiloja. Usein kun pinnoitus hajoaa, niin syynä on männän sulaminen. Palotapahtuman lämpötila nousee, kun moottorissa on joku vika, esimerkiksi liian laiha seos. Kun palotapahtuman lämpötila kasvaa liian suureksi, niin alumiinipohjainen mäntä alkaa pehmeämään ensimmäisenä ja laajenee. Tällöin pinnoitteen ja männän välinen kitka kasvaa liian suureksi, kun pehmeä mäntä alkaa tarraamaan pinnoitteeseen kiinni. Tässä tilanteessa mäntä tarttuu pinnoitteeseen ja repii sen mukanaan. Kun pinnoite on rikkoutunut, niin sitä ei voi paikata tai korjata muuta kuin uudelleen pinnoittamalla.

Usein syytetään pinnoitetta, koska se on repeytynyt irti seinämästä. Lähes aina kiinnileikkautumisjäljistä näkee, että pinnoitteen rikkoutuminen on seuraus, ei syy. Perinteinen kiinnileikkaaminen jättää sylinteriin ja mäntään erilaiset jäljet kuin pinnoitevirheestä johtuva rikkoutuminen. Rikkinäistä mäntää tarkasti tarkastellessa pystyy näkemään pehmeämisen/sulamisen merkkejä.

Joissain tilanteissa pinnoite ei mene rikki vaan sulanutta mäntää jää pinnoitteen päälle. Tällöin sylinteri on korjattavissa, koska sulanut alumiinipohjainen mäntä voidaan irrottaa pinnoitteen päältä suolahapolla ja alta paljastuu ehjä pinnoite. Uudessakin pinnoitteessa on hoonausjäljet 45 asteen kulmassa ja tällaisessa korjaustilanteessa myös kevyt hoonaus on mahdollista. Pinnoitteella tosin on niin korkea HRc, että sen hoonaaminen normaaleilla hoonauskivillä on vaikeaa.

Alumiinin huokoisuus 

Välillä pinnoitusprosessissa pinnoitteeseen tulee pienen pieniä reikiä, kuten alla olevassa kuvassa. Ne ovat harmittomia, ne eivät huononna pinnoitetta, eikä niillä ole negatiivistä vaikutusta moottorin toimintaan. Kyse on alumiinin huokoisuudesta eli ominaisuudesta, jota ei voi estää. 

Huokoisuuden muodostuminen tapahtuu siis jo sylinterin valmistusvaiheessa, kun alumiinisylinteriä valetaan. Karkeasti kuvailtuna pieniä kaasukuplia jää alumiinin sisään. Pinnoitusprosessin aikana, etenkin korjaushitsauksen yhteydessä, suuret lämpötilamuutokset vapauttavat kaasuja ja huokoisuus tulee näkyviin sylinterin seinämään.

Näistä pienistä rei'istä ei kannata olla huolissaan. Männänrengas ei voi tarttua niihin kiinni eikä ne vaikuta esimerkiksi männänrenkaan tiivistymiseen sylinterin seinämää vasten. Enemmänkin niillä on positiivinen vaikutus, koska pieni kuoppa toimii öljyvarastona ja vähentää kitkaa. 

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

YLEISTÄ
Verkkokaupan tuotteita myy Miili Oy, y-tunnus 3267965-2. Kaikki ilmoitetut hinnat sisältävät arvonlisäveroa tuotteen verokannan mukaisen määrän. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.
Hyväksytyt tilaukset vahvistetaan sähköpostilla, jossa ilmoitetaan tilauksen hinta, toimituskulut, sekä tilatut tuotteet. Asiakas sitoutuu jokaisen tilauksen yhteydessä voimassa oleviin toimitusehtoihin.

TOIMITUSTAVAT
Matkahuolto
Käytämme lähetysten toimittamiseen Matkahuoltoa. Kun paketti on jätetty Matkahuollon kuljetettavaksi, saat tilauksesta lähetystunnuksen sähköpostiisi, jonka avulla voit seurata paketin kulkua. Lähetyksen saavuttua noudettavaksi, saat saapumisilmoituksen antamaasi matkapuhelinnumeroon. Tuotteet ovat tämän jälkeen välittömästi noudettavissa. Mikäli paketti ei koonsa puolesta mahdu tai automaatissa ei ole tilaa, siirtää Matkahuolto paketin automaattisesti seuraavaksi lähimpään mahdolliseen pisteeseen. 

Nouto varastoltamme
Nouto-osoite on Rounionkatu 130 E, 37150 Nokia.
Huom. Vain sovittujen tilausten nouto. Varastolla ei ole myymälää, johon voisi tulla ostoksille.

- Tee tilaus verkkokaupassa ja valitse toimitustavaksi Nouto
- Kirjoita tilausvaiheessa lisätietokenttään toive noutoajankohdasta
- Vahvistamme noutoajan sähköpostilla (tarkista roskapostikansio)

TOIMITUSKULUT
Toimituskulut määräytyvät ostosten mukaan. Ostoskori päivittää ja ilmoittaa toimituskulut sen mukaan, mitä olet ostamassa. Toimituskulujen alkaen hinnat ovat pienlähetyksissä 4,90 euroa ja Matkahuollon lähellä-paketeissa 6,90 euroa.

TOIMITUSAIKA
Tilaukset pyritään toimittamaan kuljetukseen seuraavan arkipäivän aikana tilauspäivästä. Toimitusaika on kuitenkin maksimissaan seitsemän (7) arkipäivää. Jos toimitusaika pitenee huomattavasti jostain syystä, ilmoitamme tästä asiakkaalle.

Tilaukset pyritään toimittamaan täydellisinä. Mikäli jokin tilattu tuote on pidempiaikaisesti loppu ja emme pysty saamaan sitä kohtuuajan kuluessa lisää, niin tilaus voidaan toimittaa osissa. Jos tuote on loppu, niin verkkokaupassa näkyvä toimitusaika on sen hetken paras arvio tuotteen saapumisesta varastoon.

MAKSUTAVAT
Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com

Pankkipainikkeet

Käytössäsi on kaikkien suomalaisten pankkien maksupainikkeet. Voit maksaa Aktian, Danske Bankin, Handelsbankenin, Nordean, Oma Säästöpankin, Osuuspankin, POP-pankin, Säästöpankin, S-pankin ja Ålandsbankenin maksupainikkeilla. Tiliotteellasi maksunsaajana näkyy Paytrail Oyj. Verkkokaupasta sinut ohjataan suoraan omaan pankkiisi suorittamaan maksu turvallisesti.

Luottokortit
Voit maksaa Visa-, Visa Debit-, Visa Electron-, MasterCard-, Debit MasterCard - ja American Express -korteilla. Verkkokaupassa ovat käytössä kansainväliset Verified by Visa -, MasterCard SecureCode - ja American Express SafeKey -todentamispalvelut. Paytrail näkyy maksun saajana korttilaskulla. Korttimaksaminen tapahtuu turvallisesti suojatulla maksulomakkeella eikä maksukortin tietoja tallenneta verkkokaupan järjestelmiin.

Collector Walley lasku/osamaksu
Collector Walley Lasku/Osamaksu -palvelulla voit maksaa ostoksiasi jopa 5000 €:n saakka.

Laskulla saat aina 30 päivää korotonta maksuaikaa verkkokauppaostoksillesi. (* Maksuaikakorko on 0 %, ensimmäiseen laskuun lisätään 3,80 € laskutuspalkkio) Kun olet saanut myönteisen luottopäätöksen sekä vahvistanut ostotapahtuman, saat laskun ostoksestasi sähköpostiisi. Jos haluat maksaa laskun pienemmissä osissa ja sinulle paremmin sopivalla maksuajalla (1-36kk), sinun tulee tehdä jatkuvaa luottoa koskeva luottosopimus Collector Bankin kanssa kirjautumalla Omille Sivuille osoitteessa walley.fi.
Osamaksun korko on 1,6 % kuukaudessa, mikä vastaa 19,20 % nimellistä vuosikorkoa. Laskuun lisätään tilinhoitomaksu 3,80 € kuukaudessa.

Valitessasi Walley Lasku/Osamaksun, saat tilaamasi tuotteet aina kotiin ennen niiden maksamista. Collector Walley Lasku/Osamaksua voi käyttää henkilö, joka on täyttänyt 18 vuotta ja jolla on moitteettomat luottotiedot. Collector Bank tekee luottotietojen tarkastuksen tilauksen yhteydessä. Myöhästyneistä maksuista ja maksamattomista laskuista veloitetaan 5 euron muistutusmaksu sekä 1,6 % kuukausikorko viivästyneeltä ajalta.
Jotta voisit maksaa laskun osamaksulla ja solmia tililuottosopimuksen, sinun täytyy maksaa vähimmäissumma laskun eräpäivään mennessä sekä allekirjoittaa luottosopimus Collector Bankin kanssa. Katso osoitteesta walley.fi miten allekirjoitus tehdään.

Saatte täydelliset Collector Walley Lasku/Osamaksun ehdot seuraavista linkeistä:
Tarkemman palvelukuvauksen löydät https://www.collector.fi/henki...
Yleiset lasku- ja tililuottoehdot löydät https://www.collector.se/uploa...
Vakiomuotoiset Eurooppalaiset kuluttajaluottoehdot löydät https://www.collector.se/uploa...
Luotonantajana toimii Collector Bank AB.

OP Tililuotto

OP Tililuotto on joustava ja turvallinen maksutapa arjen isompiin hankintoihin, ja rahoitusta voi saada 7500 euroon saakka. Luottoa voi hakea ostohetkellä helposti osana maksuprosessia. OP Tililuoton luottopäätökset perustuvat maksukykyä koskevaan kokonaisarvioon. Luoton kuukausierään sisältyy laskutuspalkkio 5,00 euroa, ja erissä maksaessa nimelliskorko OP-prime + 9,50 %. Lisätietoa maksutavasta löydät OP:n verkkosivuilta, ja kuluttajien tukena on myös OP Rahoituksen verkkopalvelu (vaatii vahvan tunnistautumisen).

OP Tililuoton hyödyt kuluttajalle
- Helppokäyttöinen maksutapa, jossa tukena OP:n kotimainen asiakaspalvelu
- Kaikki kuukauden aikana tehdyt ostokset laskutetaan samalla laskulla
- 30 päivää korotonta maksuaikaa ostoksille
- Luottoa voi lyhentää sopivalla tavalla: erissä tai kokonaan.

PALAUTUSOIKEUS
Ennen tuotteen palautusta ota aina ensin yhteys sähköpostitse info@sylinterikauppa.fi

Tuotteilla on lainmukainen 14 päivän palautusoikeus. Palautettavan tuotteen tulee olla ehjä, alkuperäistä vastaavassa kunnossa ja myyntikelpoinen. Myös myyntipakkauksen tulee olla jälleenmyyntikelpoinen. Palauttaessa tuotetta täytyy se paketoida huolellisesti ja lähettää meille Postin tai Matkahuollon kautta. Asiakas vastaa tuotteen palauttamisesta aiheutuvista kustannuksista. Jos tuote ei ole jälleenmyyntikelpoinen, myyjällä on oikeus vähentää tuotteen palautushinnasta tuotteen arvon alentumista vastaava korvaus.

Vastaanotettuaan palautuksen myyjä palauttaa tuotteen kauppasumman asiakkaalle edellyttäen, että asiakas on ilmoittanut tilauksen peruuttamisesta 14 päivän kuluessa tilauksen vastaanottamisesta ja että myyjä on vastaanottanut tuotteen palautuksen 14 päivän kuluessa peruuttamisilmoituksesta. Myyjä ei palauta asiakkaan maksamia toimituskuluja siltä osin kuin toimituskulut ylittävät verkkokaupassa tarjotun edullisimman toimitustavan hinnan.

13.6.2014 voimaan astunut EU-direktiivi:
Jos asiakas on tilannut vahingossa väärän tuotteen tai haluaa muusta syystä palauttaa/vaihtaa tuotteen/tuotteita, niin takaisin-/uudellenlähetyskulut tulevat asiakkaan maksettavaksi. 

Sähköosilla ei ole palautusoikeutta paketin noudon jälkeen.
Jos olet epävarma sopivuudesta, niin ota yhteyttä meihin ennen tuotteen tilaamista.

VIRHEELLISEN TUOTTEEN PALAUTUS
Viallista tai väärää tuotetta palautettaessa asiakkaan tulee ottaa yhteys tuotteen myyjään palautusohjeiden saamiseksi. Jos asiakas palauttaa tuotteen sen vuoksi, että tuotteessa on virhe, tai että asiakkaalle on lähetetty väärä tuote, myyjä vastaa palauttamisesta aiheutuvista kustannuksista.

Viallinen tuote vaihdetaan ainoastaan samaan uuteen nimikkeeseen. Emme korvaa reklamaatiopalautuksesta aiheutuneita kuluja, ellei palautuksesta ole etukäteen sovittu. Emme lunasta postiennakolla lähetettyjä palautuksia.

TOIMITUKSESSA RIKKOUTUNEET LÄHETYKSET
Huolellisesta pakkaamisesta huolimatta paketteja ei aina onnistuta kuljettamaan ehjänä perille. Tämän takia on hyvä jo lähetystä noudettaessa tarkistaa paketin kunto ja mahdolliset vauriot paketissa. Mikäli lähetys on vaurioitunut kuljetuksessa, tee heti vahinkoilmoitus kuljetusliikkeelle. Ota myös yhteys meihin, niin sovimme uuden tuotteen toimituksesta.

RIITA-ASIAT
Tuomioistuimen ulkopuoliset riidanratkaisuelimet
Jos kauppasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi.
Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan. (www.kuluttajaneuvonta.fi)
Euroopan komission verkkovälitteiselle riidanratkaisufoorumille on koottu yhteen kaikki eurooppalaiset riidanratkaisuelimet. (http://ec.europa.eu/odr)